Używam Blendera od wielu lat. Gdy stwierdzam że brakuje mu pewnej funkcjonalności, tworzę wtyczkę która ją dostarcza. Niektóre z nich przestały być potrzebne, gdyż w którymś z późniejszych wydań Blendera ich funkcje zostały dodane do programu standardowego. Ta strona pokazuje narzędzia które używam w bieżącej wersji Blendera (2.8), wraz z ich wariantami dla wcześniejszej wersji Blendera (2.7)

Jeżeli nie wiesz jak instaluje się takie rozszerzenia Blendera, tutaj jest opis, jak dodawać wtyczki do Twojego środowiska.

Aktualnie nie używan żadnych rozszerzeń GIMP i Inkscape.

Krawędź przenikania

Wyznacza punkty wspólne dwóch wskazanych siatek. Łączy odnalezione wierzchołki w jedną krawędź, i umieszcza ją jako rezultat w siatce aktywnego obiektu. Powstaje w ten sposób nowy ciąg wierzchołków (loop), dostępny do dalszej pracy w trybie edycji (Edit Mode). Kliknij tutaj, lub na obrazek, aby przeczytać więcej lub pobrać plik object_intersection.py.

Vertex Tools

Część popularnych przyborów Geom Tools, przeniesiona do Blendera 2.5, a później do Blendera 2.8. Kliknij tutaj, lub na obrazek, aby przeczytać więcej lub pobrać plik mesh_vertex-tools.py.

Pozowanie samolotu

Rozwiązanie ułatwiające sterowanie podwoziem, sterami, i innymi ruchomymi elementami modelu. Kliknij tutaj, lub w ilustrację, by zobaczyć więcej.

Pomoce dla kamer porównawczych

Pomoce, przydatne przy ustawianiu zdjęć wysokiej rozdzielczości w charakterze prezyzyjnych wzorów samolotu. (Takie zdjęcie jest ustawiane jako obraz tła w pomocniczej kamerze. Nazywam je "kamerami porównawczymi"). Kliknij tutaj, lub w ilustrację, by zobaczyć więcej.

IDE Pythona dla Blendera

Jeżeli chciałbyś napisać swoje własne dodatki do Blendera - polecam zintegrowane środowisko programisty, oparte o edytor Eclipse z wtyczką PyDev. Znajdziesz tam profesjonalny edytor z autokompletacją całego API Blendera. Jest tam także porządny, graficzny debugger. Można w nim śledzić działanie skryptów, a nawet wtyczek ("add-ons") Blendera. Napisałem książkę o tym, jak za pomocą tego środowiska tworzyć rozszerzenia Blendera.

Wiele lat temu, w 2007r, napisałem poradnik o użyciu SPE i Winpdb jako IDE dla Blendera 2.4x. Obydwa te programy nie działają z Pythonem 3.x, który został w wersji 2.5 Blendera (i kolejnych). Dlatego w 2011r. musiałem zaproponować nowe rozwiązanie, dla nowych wersji Blendera. W 2019r. opublikowałem drugie wydanie tego poradnika, dla Blendera 2.8.

Archiwum

Na wszelki wypadek tutaj umieściłem różne pomoce związane z poprzednimi wersjami Blendera (2.4, 2.5, ...).