To strona "robocza" czwartej edycji przewodnika "Wirtualne modelarstwo". Jego kompletną, poprzednią edycję (z 2015 r), znajdziesz tutaj.
"Wirtualne modelarstwo" jest stosunkowo dużą publikacją. Aby podczas prac nad nowym wydaniem nie przetrzymywać "na półce" już opracowanych zagadnień, zdecydowałem się podzielić ją na tomy. Każdy z nich to kompletna książka, wraz ze szczegółowym opisem wszystkich wykorzystywanych poleceń programu. Potem te materiały zostaną ponownie opublikowane jako jeden przewodnik.
W tym momencie są ukończone dwa pierwsze tomy ("Przygotowania" i "Modelowanie"). Przypuszczam, że ostatni skończę w 2026r. W tym czasie będzie już opisywać jedną z późniejszych wersji Blendera. Tomy I i II można także traktować jako niezależne książki: pierwszą poświęconą tworzeniu dokładnych rysunków referencyjnych/planów modelarskich, drugą - modelowaniu w 3D.
Książka jest dostępna w najpopularniejszym formacie książek elektronicznych: PDF. Po doświadczeniach z wydaniem trzecim, poprawiłem jej wygląd, aby można było czytać taki plik także na 10-calowych tabletach. Nie zamierzam już publikować jej w alternatywnej postaci e-PUB czy MOBI.
|
stron: 278, ilustracji: 408
Opis przygotowania rysunków referencyjnych, potrzebnych do stworzenia modelu.
To czwarte wydanie wykorzystuje w tym celu Inkscape 1.0 i GIMP 2.10 (w tej części w ogóle nie używam Blendera).
"Przygotowania" mogą się także przydać jako samodzielny poradnik tym, którzy opracowują nowe plany modelarskie lub chcą poprawić któreś z istniejących rysunków.
|
|
|
stron: około 684, ilustracji: 1170
Opis formowania modelu na podstawie przygotowanych wcześniej planów i fotografii.
Zakładam, że Czytelnik nie używał wcześniej Blendera, więc rozpoczynam od ogólnego wprowadzenia do tego programu.
Potem przystępuję od formowania najprostszych części, stopniowo wprowadzając kolejne techniki modelowania. Wydanie czwarte wykorzystuje Blender 3.3
|
|
|
stron: około 600
Opis przygotowania podstawowych materiałów i ich tekstur,
a także kompozycji otoczenia dla typowej sceny w locie. Wykorzystuje silniki renderujace Eeve i Cycles. Wydanie czwarte będzie wykorzystywać Blender 3.x
|
Planowana publikacja: wiosna 2025.
|
|
stron: około 500
Opis tworzenia różnych detali samolotu, przede wszystkim podwozia i kabiny pilota.
(Figurkę pilota znajdziesz w materiałach towarzyszących tej książce). Omawiam tu także metody sterowania ruchem rozmaitych zespołów (np. chowanie podwozia czy wysuwanie klap). Na koniec pokazuję kompozycję przykładowych scen w locie i na ziemi.
|
|
Poniżej pokazuję trochę roboczych renderów ukończonego modelu.
Wszystkie zostały wykonane z użyciem Cycles:
|
1. P-40B - widok z tyłu |
|
2. P-40B - widok z przodu |
.
|
3. Szczegóły podwozia |
|
4. Wnętrze kabiny pilota |
.
|
5. Fotel pilota |
|
6. Zbliżenie tablicy przyrządów |
.
|
7. Figurka pilota (do scen w locie) |
|
8. Pilot - inne ujęcie |
.
|
9. "Przymiarka" modelu do zdjęcia (zdjęcie: (C) Tommo Yun, www.yunphoto.net) |
.